Voel je beter met ontspanningsoefeningen bij stress, angst & burnouts

Met het werk, het huishouden en allerlei sociale verplichtingen is het niet gek dat je soms even uitgeblust bent. Dat je wat stress hebt. Of dat je een burnout hebt opgelopen omdat je iets té lang bent doorgegaan. Het is zelfs best logisch dat je dan vermoeid, prikkelbaar of gespannen bent. Je kunt die spanning gelukkig wat verminderen met deze 3 ontspanningsoefeningen bij stress- en burnout klachten.

1. Bewegen & sporten

Voldoende beweging is van levensbelang. Juist als je last hebt van stress of een burnout. Door te bewegen maak je namelijk het endorfine aan. Dat is het snelst werkende anti-stress hormoon. Daardoor voel je je al snel een stuk relaxter. Maar het is wel belangrijk om niet al te intensief te sporten, want dan maakt je lichaam juist adrenaline en cortisol aan. En dat zijn weer stofjes die je stressniveau doen stijgen! Gematigd sporten werkt dus best. Zo is bijvoorbeeld slim om rustig te wandelen bij een burnout!

2. Ademhalen

Ademhalingsoefeningen klinken misschien wat zweverig. Maar gewoon even pauze nemen en een paar keer diep ademhalen is in principe niet anders. En dat doen we allemaal wel eens om de druk wat te verlichten. Om de stress wat te verminderen. Deze ademhalingsoefening is heel makkelijk en kun je altijd en overal wel doen:

  • Ga comfortabel zitten met je hangen op schoot en je voeten op de grond. Liggen mag ook.
  • Doe je ogen dicht en beeld je in dat je op het strand, het park of een andere ontspannende plek bent.
  • Adem 5-10 minuten diep in en diep uit.

Check ook eens deze ademhalingsoefeningen tegen stress!

3. Spieren ontspannen

Als je last hebt van stress of angst, dan slaat de spanning nog wel eens op je spieren. Je spieren spannen zich dan continu aan. Daardoor krijg je bijvoorbeeld last van nekpijn, rugklachten of stijfheid. Het is dan handig om een oefening te doen of iets anders op te zoeken waarbij je spieren weer ontspannen. Sta bijvoorbeeld op om even te rekken, neem een warme douche of geef jezelf een massage cadeau!

Bronnen:
Hersenstichting
Thuisarts

Deel artikel

Laat een reactie achter