Wissel ontspanning en activiteit af bij een burn-out.

Beweging tijdens een burn-out kan heel goed voor je zijn. En wat is er nu makkelijker dan wandelen of hardlopen? Maar: hoe pak je dat het beste aan? Wat zijn de do’s en don’ts? 

Bij een burn-out is het belangrijk om naast de nodige ontspanning ook de nodige inspanning te zoeken. En voldoende te bewegen. Ook als je je moe voelt. Bewegen kan stressklachten verminderen en zorgt voor een beter conditie. Maar overdrijf het niet. Begin niet fanatiek te trainen voor een hardloopwedstrijd. Een half uurtje wandelen per dag is al voldoende.

Tips voor beweging bij een burn-out

  • Wacht in elk geval twee weken om rust te nemen voordat je begint met bewegen.
  • Mensen met een burn-out kunnen vaak hun fysieke grenzen moeilijk aanvoelen. Daarom is het beter om te beginnen met wandelen dan hardlopen.
  • Om de dag een kwartiertje wandelen en langzaam opbouwen naar een half uur is ideaal.
  • Als je beweegt, maak je het gelukshormoon endorfine aan en ga je je rustiger voelen.
  • Als je in de ochtend of middag wandelt, heeft je lichaam daarna tijd om weer tot rust te komen.
  • Wandel alleen en geniet van de frisse buitenlucht. Zo maak je van de wandeling echt even tijd voor jezelf.

Bronnen:

Deel artikel

Laat een reactie achter